Axel Olsson

Efternamn

Olsson

Förnamn

Axel

Levnad (start)

1919

Levnad (slut)

2001

Hem land

Sverige

Hem län

Skåne

Hem landskap

Skåne

Hem härad

Villand

Hem socken

Oppmanna

Hem ort

Arkelstorp

Födelse land

Sverige

Födelse län

Skåne

Födelse landskap

Skåne

Födelse härad

Gärds

Födelse kommun

Kristianstad

Födelse socken

Åhus

Födelse ort

Åhus

Kön

Man

Verksamhet / yrke

Målare, skulptör

Anmärkning

Studerade vid Konstfack i Stockholm, samt privata studier i London, Paris och Rom.
Har utfört flera monumentalarbeten i Karlskrona och Kristianstad, samt monumentet \"Utvandrare\" i Karlshamn (\"Svenska konstnärer\", Lorentzon, 1990).

Berättat

Artikel i Kristianstadsbladet 7/9-2001 "En man som präglade stan"

Axel Olssons skulpturer finns i Hässleholm, Tollarp, Arkelstorp, Karlshamn… Listan kan göras lång, men inte i någon annan stad är han lika synlig som i Kristianstad. Mannen som spelar för flickan, mannen med hunden, soldaten, lekande pojkar och flickor. Sune Friström, före detta stadsarkitekt, kände Axel Olsson och var ofta delaktig i arbetet kring skulpturerna, när de beställdes, togs fram, invigdes.

Men det var inte bara skulpturer som kom från Axel Olssons skaparhänder, hans bilder av båtar på sjökort var skickligt detaljrika med en känsla av att de kunde flyta på vatten. Så var han också gammal seglare.
– Realismen, säger Sune Friström, den återkommer i hans arbeten. Han hade en sparsmakad uttrycksform, och gjorde flera av skulpturerna utifrån ögonblicksbilder. Som ”Tre trallande jäntor” och ”Tippen”. Båda finns i Kristianstad.
I en skulptur inne på en gård på Västra Vallgatan med en man med flöjt och hans hund har Axel Olsson utgått från sig själv. Han spelade flöjt, och hade en hund.
– Jag har sett hans hund, och jodå, skulpturen är realistisk. Sedan den där lilla mössan. Det finns ett verk till i Kristianstad där han lade in sig själv, det är på en bronsrelief som sitter på gamla Café Rios vägg. Där ser man flera personer, bland annat snickaren Dåliga tider, och med glasögon sticker Axel Olssons ansikte själv fram. Bidrag från omkring 50 års Axel Olsson-produktion finns representerade i Kristianstads stadsmiljö. Som 40-talets ”Storsläggan” (utanför Brissman) till ”Wendisten” eller musikanten med hund, båda 90-talsverk. Axel Olsson återkom till leken, till ungdomens pojkar och flickor, till relationer, men gjorde även temabaserade skulpturer beroende på beställare och placering.
På Tingshuset finns ”Fru Justitia”, eller som skulpturen vid Domus.
– Domus betyder hem och här gjorde han ”Källan”, en kvinna med barn, som för Axel Olsson stod för sammanhållningen i hemmet.
Sune Friström nämner flera skulpturer. De flesta realistiska, men det finns undantag, som en bild över ondskan som kunde drabba, ”Tromb”. De flesta av Axel Olssons skulpturer gjöts i Gnosjö, av Ove Skofteröd. Under åren fick de ett mycket nära samarbete.
– Men jag tyckte inte om Axels sätt att göra vader, underbenen var för smala, han drog ut dem för mycket, det hade vi många diskussioner om, minns Friström. Axel Olsson var utåtriktad, men hade fler sidor. Själv deltog undertecknad på två pressvisningar inför hans välbesökta öppet hus varje år. Inga andra pressvisningar liknade dessa. Sune Friström:
– Han var till 95 procent utåtriktad, men hade ett labilt humör vilket berodde på hans sockersjuka. Men vi hade mycket roligt ihop. Och något han älskade var Snapphaneorden, där han var med och som också visar på en fin sida hos honom. Han skänkte skulpturer och konstverk till Kristianstads Nation i Lund, som de kunde sälja och få in pengar till studenter från trakten som hade det svårt.
sune.johannesson@kristianstadsbladet.se

Kommentarer

Om du har foto, video, ljudinspelning, föremål eller något annat som du vill dela med dig av, skriv gärna några rader om det. Så kontaktar vi dig!