KrM 38/99 64b – Bössa

Fotograf: Elin Edenborg/ Regionmuseet Skåne

Beskrivning: Papplåda till sparbössa. På ovansidan hål för sparbössans handtag. Motivet på ovansidan av papplådan är blå himmel och moln. På lång- och korstsidorna är det avbildat en mindre by med hus av svampar. En flugsvamp är en bank. En annan svamp är postkontor och så vidare. På undersidan av lådan finns en uggla avbildad. Denna står på en nyckel. Under ugglan står: "LÅSBOLAGET ESKILSTUNA SWEDEN". Under texten finns ett rektangulärt hål. Sparbössa KrM 38/99:64a finns i papplådan.

Föremålet har använts av Södra Sveriges Centralkassa, Kristianstad eller någon av Jordbrukskassorna i dess region.

Gåva 1999-10-25 av Södra Sveriges Föreningsbank, Kristianstad, genom Lars Tufvesson.

Littera / subnummer: 64b

Klassifikation: Samhälle, Penning och bankväsen

Specialbenämning: Penningbössa

Material: Metall