KrM 8664 – Huvudbonad

Beskrivning: Skärmmössa i mörkblått ylletyg. Svart lackerad skärm. Över skärmen löper en guldfärgad mössrem i bomull med två knutar i var ände. Remmen är fastsatt på var sida med en guldfärgad metallknapp med bevingat hjul och blixtar på (SJ-emblem).
Runt mössan löper ett rött mönstrat bomullsband, 40 mm brett. Det invävda mönstret består av krönta bevingade hjul inramde av ovala medaljonger, samt "SJ". Under det röda bandet finns ett likadant band fast svart.
På bandet ovanför skärmen sitter ett tygmärke i svart sammet med guldfärgade broderier i form av ett krönt bevingat hjul samt ytterligare tre kronor mellan vingarna (SJ-emblem).
Inuti mössan löper en brun läderrem längs kanten. Fodrad med svart (blekt) bomullstyg. Mitt i mössan är fastsytt en rombformad plastficka med gul eller gulnad lapp inuti: "STIL KVALITÉ ELEGANS, Alfred Jönsson LÖDERUP", med inramning och två drakfigurer hållandes en sköld med en eld ovanpå.

Objektnummer: 8664

Klassifikation: Dräkt, Ämbetsuniformer

Specialbenämning: Skärmmössa

Material: Ull, Bomull