KrM 8640 – Stol, frisörstol

Beskrivning: Frisörstol i brunbetsats och lackat trä. Svart skinnklädd sits och ryggstöd. Sitsen är mekaniskt vändbar genom en spak i metall (troligen för att få bort hårstrån). Ryggstödet kan lutas bakåt med en anordning i metall. Armstöd stoppade och klädda med svart skinn. Skinnet (dvs på sits, rygg- och armstöd) är fastnitat med dekorativa runda nitar i mässings- eller bronsfärg. Ryggstödets baksida är täckt med svartmålad papp och fastnitat med blomformade nithuvuden. Raka framben med ett par räfflor längs två av sidorna. Ovanför räfflorna finns dekorativa utskärningar, ser ut som om det är sinkat. Benen är metallklädda längst ned med en liten krage. Bakbenen är svängda och likaså metallklädda längst ned. Mellan fram- och bakbenen löper en slå nära sitsen. Mellan sitsen och slån löper två lodräta spjälor. På sitsens framstycke finns intarsia: en rektangel med tre hela och två halva romber i mörkare trä. På sitsens bakstycke sitter en metallbricka märkt Chr. Hasch D.R.P. & D.R.G.M. STUTTGART. Högst upp på ryggens baksida syns spår efter ytterligare en bricka.

Kan tillhöra samling 88/68:1-30. G Petterssons frisersalong Ö. Vallgatan 35 Kristianstad (G.A. Lundgrens eftr.). Gåva den 27/9 1968.

Har varit utställd i "Hantverk och verkstäder", frisersalong, på Tyggården. Utställningen öppnades 17/12 1968 och var tänkt att avslutas 26/1 1969, men blev permanent utställning. Nedtogs 1992-93 och ersattes av militärhistorisk utställning.

Objektnummer: 8640

Klassifikation: Hantverk och industri, Frisör

Specialbenämning: Frisörstol

Material: Trä, Skinn