KrM 34/2002 2 – Koffert

3 / 5
4 / 5
5 / 5

Beskrivning: Koffert i resegarderobsutförande. Svarta kanter, smutsig, mossgrön innanför, vid hörnen brunt mellanstycke som "rundar av". Alla metalldetaljer i mässing. På långsidornas mitt svarta band, ett brett med två tunna på vardera sida. Mässingsnitar tätt på alla kanter. Stående koffert, utfälld är kofferten i två delar, den ena har en överdel som fälls upp och ut. Ovansidan har handtag i tjockt brunt läder. På framsidan finns ett lås och och två låshakar. Låset märkt med företagets namn och numrering (se sign och tillv).

Upp mot koffertens överkant finns en liten skylt fastspikad med texten "Traveller luggage, Talls traveler shops inc, Seattle, USA. I ovansidans ena hörn finns en märkning med en indian och texten "Genuine national valcanised trunk fibre". På ovansidan finns fyra etiketter fastklistrade; en "This side up", en vimpelformad (Seattle m flygplan), två stycken adresslappar för Johnson Line. Diverse skrapmärken över hela kofferten. På ena långsidan finns en etikett - SJ - "Paket eller ---gods" - adresserna nästintill oskiljbara, etiketten har försökts tas bort. Garderoben rullar på sex stycken kulfötter (påminner om kullager). En av Johnson Line-etiketterna är delvis lös. Något finns inuti - löst. På garderobens ovansida är H.H. målat med gul färg.

Historik: se brev på nr 34/2002:1 under Övriga anteckningar.

Objektnummer: 34/2002

Littera / subnummer: 2

Användningsperiod: 1961

Klassifikation: Trpt och kommunikation, Bärning