KrM KDCD008991 – Villa

Munken, Stg 411
Varvsgatan 45
I gatulinjen ett tvåvåningshus med ofärgad slätputs på jämn spritputsad sockel utan färg. Tre rutor höga fönster med ljusbruna snickerier och halvsmidda besslag, troligen från 1800-talets mitt i bägge våningarna. Taket täckt med enkupigt rött tegel.
Efter en ombyggnad på 1940-talet bevarar huset inga äldre interiördetaljer.
Inne på gården och i västra tomtlinjen en envånings korsvirkesbyggnad, reveterad med gulaktig spritputs och med gulmålad locklistpanel i gavelröstet. Taket täckt med tjärpapp på trekanltist. I östra delen ett rum, som användes av förra ägarinnan som sommarbostad under hennes livstid, men i västra delen brygghus med ingång genom grönmålade panelade halvdörrar. I brygghuset öppen skorsten, golvet stensatt med fältsten och kvadratiska röda golvtegel.
Bägge dessa hus är markerade på 1776 åtd karta.

Beskrivning: Scannad med EPSON PERFECTION V750 PRO.
Råbild finns, 710 dpi.Tiff-format.

Objektnummer: KDCD008991

Tillkomstperiod: 1972

Ämne: Villa

Motivkategori: Byggnad