KrM 12/2000 14 – Serveringsförkläde

Beskrivning: Förkläde med bröstlapp i tunn bomull, stärkt. Veckad nedtill. Tre vågräta dekorationssömmar/veck på bröstlappen samt längst ned. Axelband och midjeband i samma tyg, 50 resp. 40 mm breda.

Föremålet kommer från Anna Blomdell, Yngsjö nr 1, och hennes tre döttrar - Amalia, Ingeborg och Herta (givarens svärmor).
Amalia bodde senare i Transval och Ingeborg i Yngsjö. Herta gifte sig och flyttade till Maglehem där hon satte upp ett kafé tillsammans med modern. Tillsammans med Hertas make August Persson startade de även hotellrörelse och matservering, numera Solgården (förklädet har använts i serveringen i olika sammanhang och vid olika tillfällen).
Herta och August fick sonen Eric Perltoft, tidigare gift med givaren.

Objektnummer: 12/2000

Littera / subnummer: 14

Användningsperiod: 1900

Historik - Socken: Åhus