KrM 185/61 – Blus

Beskrivning: Midjelång damblus av beigefärgat, tunt side med smal infälld maskinknypplad spets (?). Smala glest placerade stråveck. Framstycke med mittsöm, rynkad nedtill. Mitt fram, över bysten, V-format smock-parti. Ovanför detta spets, över bröstet tre kantiga stycken med stråveck på tvären, kantade med spets. Ryggstycken med dold knäppning, fyra små pärlemorknappar och knapphål. Mitt bak stråveck, okparti med stråveck o spetskantning, därunder smock.
Lång rymlig ärm rynkad vid axel, överarm och manschett som börjar nedanför armbågen. Mycket bred och snäv manschett (200 mm bred) utan sprund, "knäpps" med tre tryckknappar, avslutas med spets. På ovansidan spetsinfällningar i form av tre rutor med stråveck i mitten. Ståkrage med smock och nederst spetskan", knäpps med hakar och tränsar.
Mycket smal linning med hake och träns.
Lapp märkt "44" i rött garn.

Neg.karta 94/69.

Tillkomstperiod: 1903

Klassifikation: Dräkt, Blusar

Material: Silke, Spets