KrM 38/99 15 – Räknemaskin

Fotograf: Elin Edenborg/ Regionmuseet Skåne
Fotograf: Elin Edenborg/ Regionmuseet Skåne

Beskrivning: Elektriskt driven multiplikationsmaskin av huvudsakligen metall, men även av plast. Maskinens ovandel är gråfärgad. Underdelen matt svart i färgen. På framsidan tangentområde med sexton svarta tangenter av plast med vita tecken på. Fjorton stycken vita plasttangenter med svarta tecken på och fyra stycken gråa plasttangenter med svarta tecken på. Ovanför tangentområdet finns tre sifferfönster. De två vänstra fönstren är längre än det högra. Det finns också sju stycken vita flyttbara pilformade föremål i sifferfönstren att flytta fram och tillbaka i olika lägen. Under det högra sifferfönstret står tryckt med svart: "FACIT". På baksidan finns en rektangulär svart skylt fastsatt. På den står med vit text: "FACIT". Nedtill på baksidan finns uttag för elektrisk sladd, samt en grå rektangulär skylt med olika symboler som har med elektrisk spänning att göra. Vid skylten står också "220V", "50Hz", "70w".

På undersidan av maskinen finns ytterligare en grå rektangulär skylt fastsatt. På den står det "FACIT AB", "MODEL 1007", "1557757", "MADE IN SWEDEN". Det finns även en påklistrad svart och grå skylt med texten "FACITSERVICE", "Försäljningsdatum, Kod, Datum./Sign., 16-3-71, 23-2-72", "Transportlåsning utlöses före använding", "Relace shipping lock before use", "Vor Benutzung die Transportsicherung läsen", "Deblaquer le verrouillage de transport avant lémploi".

Multiplikationsmaskiner blev tillsammans med räntetabeller ett viktigt hjälpmedel vid ränteberäkning. Maskinerna utvecklades efterhand och blev allt snabbare och enklare att använda.

Föremålet har använts av Södra Sveriges Centralkassa i Kristianstad eller någon av jordbrukskassorna i dess region.

Gåva 1999-10-25 av Södra Sveriges Föreningsbank, Kristianstad genom Lars Tufvesson.

Klassifikation: Kontor och papper, Räknehjälpmedel

Specialbenämning: Multiplikationsmaskin

Material: Metall, Plast

Teknik: Skruvat