KrMDK 68/70 – Skulptur “Vackra Roosen” av Carl Eldh

©Carl Eldh
Fotograf: Katarina Lundmark/ Regionmuseet Skåne
©Carl Eldh

Beskrivning: Carl Eldh (1873–1954)
"Vackra Roosen", gjord i gips år 1906.
Skulptur i brons

Skulpturen föreställer - Karl Rudolf Roos - kallad "vackra Roosen" på grund av sitt vackra utseende. Född 29/11 1839 i Stockholm, död 3/12 1912. Han var enligt uppgifter son till en skådespelare, började utbildning till operasångare på Dramatens elevskola men avvek då han var rastlös. Istället försörjde han sig som gatutrubadur och blev ett av Stockholms original. Förutom skulpturen av Carl Eldh blev han också målad av Carl Larsson.

Det sades om honom att han "uppträdde med en air, som var det en ren nåd att han gästade en gård och där förskaffade sig en recett. Han var ståtlig, såg rent av bra ut och kastade huvudet tillbaka liksom vore han en världsstorhet." Om hans konstnärskap sades: "Han sjöng med en ganska njutbar röst samt med gott humör. Undra på att allt köksarbete avstannade, ja, att även herrskapen själva kostade på sig att lyssna till den ståtlige trubaduren".

Skulptören Carl Eldh var under det tidiga 1900-talet en av Sveriges mest framstående skulptörer. Eldh är kanske mest känd för sina många framställningar av Strindberg men porträtterade många historiska och samtida personer med stor framgång. Det var inte bara porträttlikhet som var hans styrka, utan framställandet av det inre var minst lika viktigt för uttrycket. Eldh ville få fram hur personen var.

Identifikationsnr: KrMDK

Objektnummer: 68/70

Tillkomstperiod: Skapad 1906 i större format (men troligen gjuten senare i ett mindre format)

Sakord: Bronsskulptur