KrMK 14/2013 21 – Skulptur “Figurscen från Pompeji” av Gerhard Nordström

Fotograf: Katarina Lundmark/ Regionmuseet Skåne
©Gerhard Nordström

Beskrivning: Gerhard Nordström (1925-2019)
Figurscen från Pompeji, utan årtal (mellan 1990-2010)
Skulptur av chamotte

Ystadskonstnären Gerhard Norström (1925-2019) är en av de viktigaste konstnärerna i den svenska 1900- och 2000-talskonsten. Som konstnär tog han tydligt ställning för människan och vårt värdefulla, men ständigt hotade och sårbara, liv. Välkända är hans fotorealistiska antikrigs konst med stark kritik mot Vietnamkriget och många målningar den skånska myllan som var hans kommentar till klimatdebatten.

Staden Pompeji förstördes år 79 e Kr av ett vulkanutbrott från Vesuvius och begravdes under lager av sten och aska. Under utgrävningar från sent 1700-tal och framåt har man funnit en unik ögonblicksbild av livet i en romersk stad. I ask- och stenlagren uppdagades hålrum som en utgrävningsledare fick idén att göra gipsavgjutningar av – vilket resulterade i tydliga skepnader av människor som fångats i dödsögonblicket då de omkom i det heta gasmolnet.

Gerhard Nordström återkom under hela sitt konstnärskap till platsen Pompeji och till de teman som hans konst alltid kretsar kring: de eviga frågorna om livet och döden, förgängligheten och tystnaden, våldsamheterna och ömsintheten.    Nordström undersökte spåren av människorna. De enskilda liven. Som numera finns i montrarna på Pompejimuseet. Stela och orörliga. Fastfrusna i dödsögonblicket. Skulpturen föreställer tre liggande personer, offer av vulkanutbrottet 79 e.Kr.

Efter en separatutställning 2013 på Kristianstads konsthall, där alla konstnärens Pompeji-verk visades samlade för första gången, gav Nordström en stor del av skulpturerna, skisserna och målningarna i gåva till konsthallen.

Identifikationsnr: KrMK

Objektnummer: 14/2013

Littera / subnummer: 21

Tillkomstperiod: 1990 - 2010