KrM 11/2024 – Klänning tillverkad av Augusta Lundin

Beskrivning: Klänning tillverkad av Augusta Lundin i blå sammet. Dekorerad på framsidan och ärmar med guldgaloner. Dekorerad med påsydda pärlor runt hals och fronten dekorerad med fastsydda paljetter

Objektnummer: 11/2024

Tillkomstperiod: 1874 - 1908

Ämne: Dräkt, Teater, Umgänge och gästfrihet

Användningsperiod: 1900 - 2020

Historik - Land: Sverige

Historik - Ort: Stockholm

Fysisk beskrivning: Klänning tillverkad av Augusta Lundin i blå sammet. Troligen teaterdräkt. Ärmarna som har slits är dekorerade med guldgaloner i något som ska likna en bladranka och fodrad med vitt sidentyg. Vid axeln en liten puffärm dekorerad med pärlor.
Samma ranka dekorerar slitsen i kjolen och på nederkanten på kjolens ifästning. Ifästningen är av samma vita sidentyg.
Runt halsen är det flera rader med påsydda pärlhalsband och på framsidan, på den v-formade isättningen är paljetter fastsydda.
I sömmen på kjolens högra sida, en ficka.
Klänningen snöras i ryggen.
Etikett i linningen på insidan av klänningen.

Sakord: klänning

Specialbenämning: Teaterdräkt

Material: sammet, siden

Teknik: sydd

Signering / märkning: Augusta Lundin / Stockholm / 2 Brunkebergstorg

Verkstad / fabrik: Augusta Lundin Ateljé

Berättat: Givaren är utbildad skräddare och väldigt intresserad av historiska kläder. Han jobbar på Gittes Tygkälla och för ett par år sedan kom det in en kund som undrade om han kunde laga en klänning som hans barn hade som utklädningsklänning.
Han hade själv fått den av en gammal dam som han bodde granne med, som tyckte att hans barn kunde leka i den.
När givaren fick se klänningen och såg vem som gjort den blev han ganska förfärad över att den användes som leksak. Han förklarade vem Augusta var och tyckte att klänningen borde tas om hand och inte lekas i. Så givaren erbjöd honom två klänningar som han köpt från operan i Malmö i utbyte mot klänningen. Det gick han med på.
Givaren har inte gjort så mycket med den. Han har lagat fållen och sytt fast dekorationerna som hängde löst. Han har även lagat pärlhalsbandet då det var trasigt på flera ställen och det saknades många pärlor.
Givaren misstänker att den kan ha sytts upp som en maskeradklänning eller möjligen till en teater (om Augusta gjorde scenkostymer också), eftersom halsbandet är påsytt som det är.

Förvärv från: Joakim Sundin, Kristianstad

Tillverkare: Augusta Lundin, Stockholm

Showing qrtag"KrM 11/2024 – Klänning tillverkad av Augusta Lundin", Regionmuseet Skånes samlingar, hämtad 21 maj 2024