KrMK 5/2012 1 – Oljemålning “Syskonen” av Maria Hall, 2010

©Maria Hall, Bildupphovsrätt i Sverige
©Maria Hall, Bildupphovsrätt i Sverige

Beskrivning: Maria Hall (1964-)
"Syskonen", 2010
Oljemålning på pannå

Barnporträtt, i gröna toner, inspirerad av skulptur av Nils Möllerberg.

Maria Halls arbeten handlar i princip alltid om förgänglighet, minne och längtan. Hon försöker i sitt måleri att återskapa en känsla, en upplevelse eller ett tillstånd. Det är det privata och intima som ges utrymme. Hon beskriver själv sina bilder som ”nästan-bilder, där glappet mellan verkligheten och minnet av verkligheten framträder som målningens egentliga punktum”. Dessa försök att återskapa det som gått förlorat närmar hon sig utan sentimentalitet. När Maria Hall målar porträtt av skulptören Nils Möllerbergs byster föreställande barn, är det både vackert och skört. När dessa sedan sammanförs så att porträttbysterna betraktar sina porträtt skapas en ny spänning som är svår att fånga.

Maria Hall är född 1964. Hon är bosatt i Stockholm och utbildade sig vid Valands Konsthögskola i Göteborg och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon har deltagit i ett flertal utställningar runt om i Sverige och är bland annat representerad på Göteborgs Konstmuseum.

Objektnummer: 5/2012

Tillkomstperiod: 2008

Klassifikation: Konst, Målningar

Material: Pannå