KrMK 3/2024 11 – Etsning “Gläntan” av Bertil Lundberg, 1997

Fotograf: Katarina Lundmark/ Regionmuseet Skåne
©Bertil Lundberg, Bildupphovsrätt i Sverige

Beskrivning: Bertil Lundberg (1922-2000)
"Gläntan", 1997
Färgetsning på papper

Bertil Lundberg arbetade i huvudsak med koppargrafik i ett imaginärt bildskapande. Hans bilder tillkom i en kombination av slump och driven teknisk skicklighet. Efter provtryck påmålningar och utstrykningar, arbetade han på plåten med olika verktyg och kemikalier, för att i en process låta bilden föda sig själv. Bildvärlden är abstrakt, livets uppkomst och upphörande, svarta hål och oändlig tid.

Bertil Lundberg var en av de verkligt stora konstgrafikerna i Sverige och grundare av Forum i Malmö, sedermera Malmö konsthögskola, och många är de idag verksamma grafiker som haft Bertil som läromästare.
Bertil Lundberg är representerad på bl a Nationalmuseum i Stockholm, konstmuseerna i Göteborg och Malmö, Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, Franska Kulturinstitutet i Köpenhamn.

Gåva från Svenska Spel i samarbete med Grafikens hus 1999-2000

Identifikationsnr: KrMK

Objektnummer: 3/2024

Littera / subnummer: 11