KrMK 75/89 – Etsning “Porträtt Sven Christer Swahn” av Leif Nelson, 1989

Fotograf: Katarina Lundmark/ Regionmuseet Skåne
©Leif Nelson, Bildupphovrätt i Sverige

Beskrivning: Leif Nelson (1936-2020)
"Porträtt av Sven Christer Swahn (författare)", 1989
Etsning på papper

Porträtt av Sven Christer Swahn, gående i en park med en rovfågel kretsande över huvudet.

Sven Christer Swahn, född 1933 i Karlskrona, död 2005 i Limhamn, var en mångsidig och produktiv litterär mångsysslare: författare, översättare, lärare, litteraturkritiker och -historiker, redaktör, dramatiker samt poet. Hans bredd var imponerande: bl.a. anses han som en av landets främsta science fiction-författare, men även som en utmärkt översättare – inte minst hans svenska versioner av Shakespeare-sonetter och annan lyrik har hyllats. Sedan debuten 1956 gav han ut över femtio verk.

Konstnären Leif Nelson har blivit känd som en av Sveriges stora porträttörer under 1900-talet med kopparetsningen som specialitet.

Identifikationsnr: KrMK

Tillkomstperiod: 1989

Klassifikation: Konst, Grafik

Motivkategori: Porträtt