KrMK 33/96 – Etsning “Liten drake” av Helmtrud Nyström, 1995

©Helmstrud Nyström, Bildupphovsrätt i Sverige

Beskrivning: Helmtrud Nyström (1939-2021)
"Liten drake", 1995
Etsning på papper

Bild i orange, terrakotta, khaki och blå färger. Konstnären har avbildat hjortar, fåglar, en groda, växter, fantasifigurer och varelser i form av en drake på ljusorange botten. I ytterkanten på bilden finns en mörkare bård med små former och figurer.

Helmtrud Nyströms bilder brukar beskrivas som drömska eller poetiska collage. Enkla figurer, tecken, pilar och rebusartade sekvenser har avbildats i Paul Klees anda och inspirerat av ursprungsbefolkningars bilder. Genom att använda ett antal återkommande sådana element skapade hon en egen mytologisk värld. Bilderna är ofta naivt tecknade. De saknar djupperspektiv och tredimensionalitet. Konstnären använde ramar och bårder men framför allt var det färgerna som binder samman bilderna.

Tillkomstperiod: 1995

Klassifikation: Konst, Grafik

Signering / märkning: Signatur nhh: Helmtrud Nyström 1995
Märkt nvh: 19/125 "Liten drake"