KrMK 11/2015 – Skulpturalt väggobjekt, Det försvunna trädet av Eva Larsson

Beskrivning: Eva Larsson (1953-)
Det försvunna trädet", 2015
Skulpturalt väggobjekt
Tusch, akryl och trä.

Eva Larssons konst bygger sedan länge på ett storögt intresse för gränsen mellan det dekorativa och den meningsbärande figurationen. Mellan det till synes oändliga och det ofullkomliga och banala. I förhandlingen mellan dessa poler skapar hon ett språk som är fullt av energi. Eva Larsson befinner sig i en kontinuerlig konstnärlig dialog med minimalister som till exempel Agnes Martin men också med en postmodern ikon som Jeff Koons.

I detta väggobjekt lyfter konstnären upp trädets årsringar och ger dem ny visuell kraft genom att färgsätta ringarna.

Årsringar är ett mönster som skapas vid en organisms tillväxt. På träd som växer i tempererade områden skapas mönstret av att den ved som bildas under våren och försommaren är ljusare och den som bildas på sensommaren och hösten är mörkare. Färgskillnaden beror huvudsakligen på vedens täthet, men också på att den mörkare höstveden har högre ligninhalt. På vintern sker ingen tillväxt.

Objektnummer: 11/2015

Tillkomstperiod: 2015

Fysisk beskrivning: Konstobjektet består av en tunn skiva av en mindre trädstam. Konstnären har sedan färgsatt träringarna i olika klara färger. Ytterst ser vi trädets bark.

Klassifikation: Konst

Material: Tusch, akryl och trä.

Konstnär: Eva Larsson, Malmö

Ämnesområden: akryl och trä. Konst Tusch

Showing qrtag"KrMK 11/2015 – Skulpturalt väggobjekt, Det försvunna trädet av Eva Larsson", Regionmuseet Skånes samlingar, hämtad 21 maj 2024