KrMK 51/2005 1 – Fotografi “Preg, Texas II” av Tuija Lindström

Preg, Texas II, 1987
Gelatinsilverfotografi
52 x 42 cm. inkl ram

Tuija Lindström har haft stor betydelse för svensk fotografi - både som konstnär och professor. Hon har varit en inspirationskälla och mentor för två generationer av svenska konstnärer och fotografer. Detta specifika fotografi togs under 1980-talet, under en tid då hon experimenterar med fotografiska tekniker och uttryck.
En av hennes inspirationskällor under dessa år var den surrealistiska konsten och litteraturen. Mjukheten och den måleriska stilen i fotografiet påminner om Julia Margret Camerons verk från 1800-talet.
Lindström ifrågasätter samhällets normer, könsroller och den allmänna presentationen av kvinnokroppen. Hon motsätter sig den manliga blicken och är inte intresserad av att producera nya bilder av kvinnor som sexualiserade objekt utan föredrar att presentera sina modeller på ett androgynt sätt.

Objektnummer: 51/2005

Tillkomstperiod: 1987

Fysisk beskrivning: Ett svartvitt fotografi, originalframkallat i mörkrummet, som visar en kvinna med mörkt hår som lligger sammangrupen på marken med ryggen mot oss och inåt ett rumsligt hörn. Kroppen upplevs mer som en abstrakt form.

Klassifikation: Konst, Fotografier

Signering / märkning: Baksida / a tergo Tuija Lindström x 2

Teknik: Gelatinsilverfotografi

Konstnär: Tuija Lindström, Stockholm