KrMK 19/2016 23 – Oljemålning “utan titel” av Eve Eriksson

Fotograf: Katarina Lundmark
©Eve Eriksson, Bildupphovsrätt i Sverige

Beskrivning: Eve Eriksson (1910-1992)
Utan titel, uå
Oljemålning på duk

En rödbrun stående rektangel med vit ram.

Eve Erikssons konst innehar en tidlöshet och hans bilder tillhör de mest personliga och särartade som finns i svensk 1900-tals konst. Han sökte aldrig en stil utan växlade ohämmat mellan uttrycken, med den gemensamma nämnaren att det alltid var eget.  Målningen kommer från den senare delen av Eve Erikssons konstnärskap då han envist undersökte material, färg och form. Han återkom gång på gång till sina huvudmotiv abstrakta tecken, hus, stolen och rumsinteriörer, samt landskap.

Objektnummer: 19/2016

Sakord: Målning

Klassifikation: Oljemålning

Material: Duk

Teknik: Oljemålning

Konstnär: Eve Eriksson, Malmö
Eve Eriksson, Malmö, född 1910 i Löderup. död 1993. Målare, tecknare. Autodidakt. - Skånska landskap, figurer, djur och redskap skildrade med kraftfull förenkling i en renad, koncentrerad form. ( Ur Natur och Kulturs konstnärslexikon, Svensk konst under hundra år, 1982).

Samling: Din Konst!
Ämnesområden: Duk Målning Oljemålning

Showing qrtag"KrMK 19/2016 23 – Oljemålning “utan titel” av Eve Eriksson", Regionmuseet Skånes samlingar, hämtad 21 maj 2024