KrMK 85/88 – Etsning “Porträtt av Kerstin Ekman” av Leif Nelson, 1988

Fotograf: Katarina Lundmark/ Regionmuseet Skåne
©Leif Nelson, Bildupphovsrätt i Sverige

Beskrivning: Leif Nelson (1936-2020)
"Porträtt av Kerstin Ekman (författare)", 1988
Etsning på papper

Författarporträtt av Kerstin Ekman. Hon sitter vid ett bord, med en kaffekopp och flaska, och betraktar oss. I bakgrunden syns ett fönster till vänster.

Kerstin Ekmans rika berättarkonst, som ofta tar avstamp i det vardagliga, har gjort henne till en av våra mest lästa svenska 1900-talsförfattare. Hon är född 1933. Det norrländska landskapet, människorna och de förändringar som samhällets modernisering innebär blev ett viktigt tema i hennes författarskap när hon flyttande till Jämtland i början av 1980-talet.

Konstnären Leif Nelson har blivit känd som en av Sveriges stora porträttörer under 1900-talet med kopparetsningen som specialitet. Bland dem som fastnat på hans kopparplåt finns påfallande många av Sveriges största författare, som t.ex. Kertin Ekman.

Identifikationsnr: KrMK

Tillkomstperiod: 1988

Klassifikation: Konst, Grafik

Motiv: Kerstin Ekman