KrM 38/99 99 – Skylt

Fotograf: Elin Edenborg/ Regionmuseet Skåne

Beskrivning: Rektangulär reklamskylt, vilken är på den övre delen blå i bakgrunden. På den övre delen är också ett horn (musik) avtecknat. Hornet påminer om postens tidigare logotype. Vidare på den övre delen så finns det också bitar av bland annat in- och utbetalningsblanketter avtecknade. Den undre delen av reklamskylten är vit. Längst till vänster finns en svart kvadrat avtecknad. I mitten av den är en vit kärve avbildad. Kärven var en av Jordbruks- och Centralkassans logotyper. Runt kärven står med vita bokstäver: "JORDBRUKSKASSERÖRELSEN". Till höger om detta ord står text i svart och grön färg: "Postens postanvisningar utbetalningskort barnbidragsanvisningar inlöses här JORDBRUKSKASSAN". Längst ner till höger står med svart text: "Nr 3 11-59".

På baksidan är en bit triangelformad papp fastsatt, vilken går ut en bit och stödjer reklamskylten så att den kan stå.

Föremålet har använts av Södra Sveriges Centralkassa, Kristianstad eller någon av Jordbrukskassorna i dess region.

Gåva 1999-10-25 av Södra Sveriges Föreningsbank, Kristianstad, genom Lars Tufvesson.

Littera / subnummer: 99

Klassifikation: Handel, Reklam

Specialbenämning: Reklamskylt

Material: Papp