KrM 51/95 – Kaffekanna

Beskrivning: Handsmidd gustaviansk kaffekanna. Till formen lik en urna stående på en rund fotplatta. Kring livets övre del och fot, samt lock, pärlstavsdekor. Under pärlstaven runt livet - dekorrand med bladmönster- H.5 mm. På livet två pålödda medaljonger med antikiserande gestalter. Flat, svängt handtag med pärlstav. Lock försedd med blomsterstiliserad knopp. Locket fastsatt med gångjärn vid handtaget.

Fotplattans diam: 99 mm. Ingraverad text fotplattan: 60 1/4 lod. Stämplar: utsidan av foten, nederst.

Kaffekannan är stämplad tre gånger med Ljungqvist stämpel. Man tror att denna kaffekanna kan vara Jakob Monets mästerstycke. Han var lärling hos Ljungqvist och blev mäster 1787.

Tillkomstperiod: 1787

Klassifikation: Husgeråd, Kannor

Material: Silver

Teknik: Smitt, Lödat

Signering / märkning: Mästarstämpel: LJIUNGQVIST (3 ggr), stadsstämpel - C4, årsbokstav -E2, kontrollstämpel -tre kronor. Ingraverad text: 60 1/4 lod.

Tillverkare: Magnus Ljungqvist, Kristianstad

Förvärvat från: Curt Skajs Antikaffär, Stockholm

Showing qrtag"KrM 51/95 – Kaffekanna", Regionmuseet Skånes samlingar, hämtad 21 maj 2024