KrM 7195 a-b – Vante

Fotograf: Elin Edenborg/ Regionmuseet Skåne

Beskrivning: Tumvantar av svart tuskaftat ylletyg, svagt berett. Tillsydd lång krage. Foder av fårskinn. Kragen fodrad med tjockt kypertvävt ylletyg av krapprött ruggat garn. I långsidan söm med insydd sicksackkant 50 mm lång. En knypplad guldspets är fastsydd över skarven till kragen samt runt tummen.
Broderi i silkesgarn i vitt, gult , grönt, blått, rosa, aprikos, rött och lila i form av blomma, blad, hjärta, bladslingor och draper. Broderiteknik: schattersöm, plattsöm, stjälksöm och kedjesöm. Broderad blomma med blomsterslinga runt stjälken på tummen. På kragen blomma, blomsterslingor och vas med blomma i plattsöm, stjälksöm och kedjesöm. Monogram i stjälksöm: ANNO 1788, NJP AMD.

Objektnummer: 7195

Littera / subnummer: a-b

Tillkomstperiod: 1788

Historik - Land: Sverige