KrM 8666 – Huvudbonad

Beskrivning: Skärmmössa i mörkblått ylletyg. Svart lackerad skärm. Över skärmen löper en svart mössrem i bomull med två knutar i var ände. Remmen är fastsatt på var sida med en guldfärgad metallknapp med krönt bevingat hjul på (SJ-emblem).
Runt mössan löper ett svart bomullsband, 35 mm brett. På bandet ovanför skärmen sitter ett märke i metall och sammet: SJ-emblem i guldfärgad metall i form av ett krönt bevingat hjul samt ytterligare tre kronor mellan vingarna, mot svart sammetsbotten och ytterst en rund/oval rosaröd metallbricka.
Inuti mössan löper en brun läderrem längs kanten. Svart glansigt foder. Mitt i mössan är fastsytt en droppformad plastficka, vilken täcker underliggande tryckt märkning i grönt: bokstäverna "HAB" inramade av en sköldliknande skapelse. Ovanför plastfickan en grön "8".

Objektnummer: 8666

Klassifikation: Dräkt, Ämbetsuniformer

Specialbenämning: Skärmmössa

Material: Ull, Bomull